Pages

pesanan yang sering dilupakan

Firman Allah yang berbunyi:
Wahai manusia!bertakwalah kepada tuhanmu dan takutlah pada hari yang(ketika itu)seorang bapa tidak dapat menolong anaknya ,dan seorang anak tidak dapat (pula) menolong bapanya sedikit pun. Sungguh janji Allah pasti benar maka janganlah sampai kamu terpedaya oleh penipu dalam (mentaati) Allah.
Menyedari bertapa pentingnya didikan seorang yang bergelar ayah dan ibu pastinya tugas yang dipikul amatlah berat,namun ganjaran yang hebat disebalik tugas yang berat.

Dalam al quran ada menyebut tentang satu surah yang mana telah tercatat tentang seorang hamba yang bernama luqman al hakim,berlaku khilaf ulama dalam menentukan siapakah luqman al hakim.ada yang berpendapat beliau merupakan seorang nabi,dan ada juga yang berpendapat beliau merupakan seorang hamba allah yang soleh.apa yang boleh diambil didalam surah luqman adalah pendidikan yang telah diajarkan oleh beliau kepada anak-anaknya.semoga pesanan ini diamalkan oleh kita bersama.
Antaranya adalah :

1. Wahai anakku,janganlah engkau mempersekutukan allah,sesungguhnya mempersekutukan allah adalah benar-benar kezaliman yang besar.

2. Dan kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya.ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah,dan menyusukannya selama dua tahun.bersyukurlah kepada Allah dan kedua orang tuamu.hanya kepada Allah tempat kembali.

3. Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan Allah denngan sesuatu yang engkau tidak mempunyai ilmu tentang itu,maka janganlah engkau mentaati keduanya,dan berbuatlah kebaikan pada keduanya di dunia ,dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada Allah.maka Allah akan memberi tahu apa yang telah kamu kerjakan.

4. Wahai anakku,sungguh jika ada suatu perbuatan seberat biji sawi,dan berada dalam batuatau dilangitatau dibumi,nescaya Allah akan memberi balasan.sesungguhnya Allah maha halus mahateliti.

5. Wahai anakku,laksanakanlah solat dan suruhlah manusia berbuat yang makruf dan cegahlah mereka dari berbuat mungkar dan bersabarlahterhadap apa yang menimpamu,sesungguhnya yang demikian itu termasuk perkara yang penting.

6. Dan janganlah kamu memalingkan wajah dari manusia(kerana sombong) dan janganlah berjalan di bumi dengan angkuh.sungguh Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membanggakan diri.

7. Dan sederhanakanlah dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu.sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai.

0 comments:

Post a Comment